fredag 4 oktober 2013

UPDATE: nu med turberättelse från Blekinge 20-22/9



På fredagseftermiddagen lämnar vi Malmö bakom oss med kursen mot östra Blekinge och skärgården mellan Karlskrona och Torhamn. Marja-Liisa och Leif är turledare och har beslutat om ön Senoren som startpunkt. Övriga med på turen är Boel, Ellen och Peter B, Mikkel, Ragnar och Jenny L. 

Vi passerar en regnskur på vägen men väl när vi närmar oss är det en klar sol som går ner bakom träden i horisonten bakom oss. Framför oss vandrar istället en lysande kräftmåne upp i öster. Ivrigt spanar vi efter Ica Senoren som förebådar att snart är vi framme! Det har börjat mörkna men förväntansfullt och utan dröjsmål packar vi kajakerna på badplatsen. Det är premiär för paret Ellen och Peter  vad gäller kajakövernattningstur men med samarbete löser de packningen galant. Tjoffar ner både engångsgrill och en pump modell större till luftmadrassen utan problem. 
Vi paddlar så äntligen ut på helt vindstilla vatten, fullmånen lyser som sagt upp och i väster skådar vi Karlskronas lysande skyline. Leif noterar att vi inte ska tro att vi är ute och mörkerpaddlar inte. Lika glada är vi ändå för den fina kvällen, äntligen har vi lämnat vardagen och staden bakom oss. 
Planen var från början Gullö men efter tips från Ulf ändrade Marja till Ornö ca 3 km söderut. Gruppen tackar Ulf för tipset, en fin ö med en bit platt gräsmatta i en mysig vik att tälta på och lätt att gå iland. Stor nog för klippor och öpromenad, dessutom finns faciliteter! (Vi hittade dock inte dasset förrän morgonen därpå). Vi slår läger och försöker i halvmörkret inte sätta tältet rätt i en koblaja. Marja och Leif fixar brasa, en hel säck ved har de fått med sig. Sen middag brassas, Leif steker lax medan jag nöjer mig med en färdigbredd macka med jordnötssmör ännu mer nöjd sittandes i min nya campingstol och lutar mig tillbaka (jennyfärgad stol måste noteras, det enda argument som fick mig att införskaffa detta onödiga). Betraktar Peter och Ellen som värsta scouterna kämpar med korvgrillningen, lammkorv och chorizo spetsade på spretiga hagtornsgrenar försöker de hitta glöd utan att förkolna korvarna. Ingen vill gå och lägga sig där vi sitter och fredagsmyser med brasa och månsken. Alldeles tyst på fjärden inte ens en varulv är vaken..ah där är något som glimmar i mörkret..nej bara Mikkel med pannlampa som är ute och diskar! Nattfukten sänker temperaturen rejält och jag kurar in mig i tältet väl påklädd. 
Lördag morgon. Vaknar med ett ryck. Tältet är jättevarmt. Klockan är 9.00. Zippar upp tältet och sticker ut näsan i den klara luften med strålande sol. Inget svårt att övertala sig till morgonbad! Mikkel har redan gått ö-promenad och frukostskramlat, yrar om fiskebåtar som kört ut tidigt. Inte bara jag har sjusovat och vi göttar oss i solen under frukostbestyren. Jag kokar som vanligt min gröt i 50 år. 
Så dyker plötsligt en ångande bastu paddlandes upp i viken! Det är Ulrika från Bräkne-Hoby som ansluter till gruppen och ska följa med på turen. Hon var uppe i ottan och temperaturen visade 3 plusgrader så hon tog beslutet att ta torris vilket hon ångrade nu. Med befrielsemin stiger hon ur kajaken och hälsar glatt! Ulrika har för övrigt shoppat en ny kajak istället för handväska (hennes eget uttryck) mycket sympatiskt tycker jag. 
Dags att paddla iväg! Jag stirrar runt om det sista, Ellen och Peter sitter redan framåtlutade i kajakerna! Sol och lätt vind och vi paddlar söderut mot Flakskär med förväntan, planen är att komma tillbaka till våran basecamp så kajakerna är lätta. Innan Flakskär vinkar dock Marja adjö, hon far hem till Malmö. Leif och Ragnar bildar en egen grupp som har planen att snirkla runt Inlängan. Utan turledare och utan snus är vi övriga nu! Men Mikkel har en plan som vi följer med på. Mikkel är ju som bekant intresserad av svenska fyrar och Utlängans södra udde bjuder in till fyr-spotting. Vi siktar mot fikapaus i Stenshamn på Utlängan. Vägen dit bjuder på lekfull paddling i sidvindsurf. Leenden upp till öronen. I Stenshamn sätter vi oss i lä bakom en sjöbod och fikar. Tar en promenad i den pittoreska byn med de små sommarhusen med söta verandor. Alla husen står på samma håll utom kapellet som står på tvären. I kapellets farstu ser vi att det även fungerar som brandstation och sjukvårdsstation, där ligger brandslang och tuta för att kalla på hjälp och en bår. En stunds reflektion över ett vinterliv på öarna, inte fullt så idylliskt kanske med blåsten vinande. 
Vi paddlar ut igen mot udden och Utlängans fyr. Det grunda vattnet bjuder på lekfulla bränningar men även risk för grundstötningar, Boel snirklar djärvt fram mellan stenarna. Kursen går nu norrut igen efter rundning av Utlängan och vi ska kryssa hem mellan öarna ( namngivning av öarna härmed blir nu lite osäker eftersom jag är så rysligt bra på att hänga med på kartan och navigera). Iallafall kommer vi in på ett grunt område, sandbotten, en decimeter djupt, inte så lätt att paddla.. Ulrika kliver ur nästan direkt och börjar bestämt dra iväg med sin kajak, ser lätt ut ( hon har för övrigt berättat att hon har haft vanan att släpa bildäck efter sig genom Bräkne-Hoby som motion, så hon kan det där). Själv försöker jag ta mig fram genom att trycka från mot botten och slänga iväg armarna framåt och ta nya tag vilket ansågs se mycket fånigt ut så efter att ha stött emot några stenar fick jag ge upp och också vada fram i det ljumma vattnet. Det är ju ett äventyr det här tänker jag och det visar sig att flera tänker så fast med olika referenser. Ulrika tänker sig i Prins Valiants Thules träskmarker medans Ellen går längs en flod i Afrika och bara väntar på att krokodilerna som lurar i vassen ska sticka fram sina käftar, så hon skuttar skyndsamt fram. 
Ett litet fikastopp på Öppenskär var det kanske..Vi har paddlat hela dagen och solen skymmer lite medans vinden tilltar. Peter har koll på siffrorna och rapporterar dagens paddling till 26,5 km om jag minns rätt. När vi närmar oss vårt basläger igen så har livet reducerats till det basala när man är ute och paddlar och är nöjd med dagen: Komma hem till sitt tält, få på sig torra mamelucker, vad ska jag laga för middag? 
Boel föreslår förfest med vin och chips innan den kulinariska matlagningen inleds och brasan antänds. Mörkret faller tidigt så ö-promenaden får skjutas på morgondagen och middag lagas med pannlampa på. Fullmånen sällskapar oss ånyo. Ellen och Peter grillkämpar vidare. Mikkel har ätit för länge sen. Ragnar lägger ytterligare ett vedträ på brasan. 
Söndag morgon förebådar väderprognosen något ökande vind och molnighet. Mikkel har hört fiskebåt igen, själv har jag beställt väckning av Boel. En liten ö-promenad hinner jag och hittar de andra öb(k)orna... tur att det hållt sig i andra änden på ön, kunde ju glatt ha käkat på våra tält igår!   
Det känns gott att komma ner i kajaken och paddla iväg. Planen är att paddla runt Hästholmen. Vi stannar för lunch på.. vänta nu var det nu vi var på Öppenskär hmm..? Iallafall det är en ö med flera militärbunkrar som Leif lovat spännande utforskning av men till vår besvikelse var de alla proppade igen med cement. Vi befinner oss i den spännande trakten där ryska u-båtar kör vilse och går på grund. Kan jag gott tänka mig, flera gånger är jag på väg att gå grund med kajaken. 
Sista biten hem bjuder på en del motvindspaddling avdelning stretig. Vinden trycker på bra i gatten mellan öarna. Ellen märker inget och sätter av i tempo med hög paddelföring glatt paddlande med fin vingpaddel från klubben. Hon har tagit över Leifs kompass och ska leda oss hemåt sista biten. Vi delar upp oss för att ta vinden med egen ro. Innan sista biten in till stranden delar jag och Ulrika på sista kaffelatten hon sparat i termosen, vi sitter i lä under en bro och tänker att vi haft en mycket trevlig alldeles lagom paddelhelg, en utflykt från vardagen. Peter rapporterar dagens padling till 15,1 km. 
Vi lastar släpet i hast i blåsten och beger oss hemåt. Kör i tilltagande ösregn. Ellen och Peter sover i baksätet. Skönt att komma iväg och ut, inte så dumt att komma hem heller. 
Skrivare: Jenny L Foto: Mikkel










4 kommentarer:

Ulf sa...

Fin turberättelse Jenny! Missade tyvärr den här gången men skönt att det är dags igen nästa helg..
/ Ulf

Åsa sa...

Underbart berättat Jenny! Gav verkligen känslan av att vi som inte hängde på missade något.

Anonym sa...

Jenny så härligt skriven turberättelse och framförallt så skönt ni haft det!
/Claudia

Anonym sa...

Tack Jenny! Så roligt att få läsa din betraktelse av turen.Lätt att leva sig in i alla strapatser och härliga stunder! Jag missade ju halva turen men njöt destå mer av det jag fick.