söndag 13 augusti 2017

Ostkusten

Oväntat nog hade inte Malmöfestivalen satt fart än när jag halv åtta på söndagsmorgonen cyklade till klubben. Sent omsider stod turen utan ledare, varpå uttrycket 'kamrattur' hade myntats i mailkonversationen. Som ny långfärdspaddlare i MKK hade jag ju ingen aning om vad detta skulle innebära, men ville ju ändå ha iaf 10 min extra på klubben om jag skulle hinna skaffa nya kamrater 😉


Det var en svår tur runt Ven som stod på schemat, men vinden hade sagt sitt och vi satsade istället på läsidan av Skåne och sedemers kring Åhus. Vi var fyra paddlare som stod redo för äventyret: Stefan, Bianca, Pierre och så jag. Nog skulle detta kunna bli kamrater allt! Snabbt packat och iväg.

Vi fann oss en sandstrand vid Nyehusen att lägga i kanoterna; allt går smidigt när man är en mindre grupp. Stefan klagade på att jag valt det enda stället där vågorna bröt ända inne vid strandkanten, men tyckte väl ändå att vi kanske behövde lite mer action i vardagen! Tog sikte på Åhus långt där borta och satte fart i rejäl vind (snitt 10 m/s) snett bakifrån och i sedvanlig ordning njöt jag av mitt roder. Efter en avslutande kilometer rak motvind nådde vi fram till Åhus där vi fann oss en lämplig lunchpaus, 12 km in på turen. Oväntat stor hamn får jag medge, men väl inne i Helge åns norra utlopp var det lugnt, lummigt men nog var det också lite motströms. Det blev allt smalare ju längre in vi kom, men djupt och fint hela vägen om man räknar bort träden som hamnat i ån. Väl ute i Helge åns huvudfåra hade vi vridit ned i medvind, och tillsammans med strömmen gled vi behagligt fram i strax över 9 km/h. Inga fler pauser krävdes för detta järngäng, och ytterligare 17 km senare nådde vi tillbaka till en liten mindre strand vi tidigare rekat som lämplig uppstigningsplats. Totalt 29 km med 6,6 km/h som snitt, ändå bra i sådana vindar!

Tack för en god tur!
/Gustaf Larsson

Inga kommentarer: